Nałogometr – technologia, która pomaga walczyć z nałogiem
Czy wiecie, że przy pomocy działań PR można zrekrutować do udziału w badaniu 17 tysięcy osób? Tylu Polaków dołączyło do Ogólnopolskiego Badania Nałogów realizowanego przez PredictWatch i psychologów z Instytutu Psychologii PAN. Na podstawie danych, badacze dopracowali technologię, która pomaga walczyć z nałogiem.
Dr hab. Mateusz Gola, współtwórca technologii, tak mówi o roli naszej współpracy: – Wykorzystanie klasycznych działań PR do rekrutacji uczestników badania traktujemy jako wzorcowy przykład, który prezentujemy naukowcom na amerykańskich uczelniach. Na podstawie uzyskanych danych stworzyliśmy skuteczne algorytmy, które pozwalają na przewidzenie, kiedy osoba uzależniona będzie chciała znowu sięgnąć po określoną substancję z nawet 48-godzinnym wyprzedzeniem oraz prawdopodobieństwem przekraczającym 85 proc. Nagłośnienie naszej pracy naukowej przełożyło się na szereg nowych kontaktów, również w świecie nauki. Dostaliśmy zaproszenie do współpracy od Chińskiej Akademii Nauk.
Badacze dr hab. Mateusz Gola i mgr Maciej Skorko, twórcy PredictWatch z Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, specjalizują się w tematyce uzależnień. W ramach Ogólnopolskiego Badania Nałogów stworzyli aplikację mobilną, dzięki której zamierzali anonimowo zbierać dane dotyczące nałogów i głodu nałogowego. Aby wyniki były miarodajne, badacze chcieli je zebrać od minimum 1000 osób, które przez 30 dni będą aktywnie wypełniały ankiety.
Rekrutujemy uczestników badania
Naszym zadaniem było nagłośnienie możliwości skorzystania z aplikacji, a tym samym wzięcia udziału w badaniu oraz zbudowanie wizerunku naukowców jako ekspertów od uzależnień. W tym celu zrealizowaliśmy szeroko zakrojoną kampanię medialną, skierowaną do mediów ogólnoinformacyjnych, tematycznych i regionalnych. Prowadziliśmy również działania w mediach społecznościowych, angażując influencerów oraz tworząc od zera społeczność na Facebooku pod hasłem „Badanie nałogów”. Oprócz komunikatów prasowych przygotowaliśmy również video z udziałem dr. hab. Mateusza Goli oraz instrukcję korzystania z „Nałogometru” dołączaną do aplikacji. Sama nazwa aplikacji również powstała z inspiracji zespołu pro science.
Oddajemy głos ekspertom
Inicjując publikacje medialne, koncentrowaliśmy się na stworzeniu ekspertom możliwości podzielenia się wiedzą i efektami projektu. Takie podejście nie tylko wspierało proces rekrutacji do badania, ale także pomagało budować wizerunek i widoczność każdego z naukowców. Indywidualne podejście do każdego medium zaowocowało nie tylko dużą liczbą publikacji, ale też ich różnorodnością i różnym stopniem szczegółowości. W ciągu dwóch intensywnych miesięcy pojawiło się ponad 100 publikacji na temat aplikacji „Nałogometr”, w tym zdecydowana większość zawierała autorskie wypowiedzi badaczy.
17 tys. osób w badaniu
Dzięki naszemu wsparciu w Ogólnopolskim Badaniu Nałogów wzięło udział 17 tysięcy osób. 7 500 osób zainstalowało aplikację, a w tym ok. 3000 korzystało z niej aktywnie, co pozwoliło na osiągnięcie celu badania. W mediach ukazało się 61 publikacji na temat „Nałogometru”. Dzięki temu zespół badaczy wypracował skuteczne algorytmy, które pozwalają na przewidzenie, kiedy osoba uzależniona będzie chciała znowu sięgnąć po określoną substancję z nawet 48-godzinnym wyprzedzeniem oraz prawdopodobieństwem przekraczającym 85 proc.
Jako specjalistyczna agencja PR dla naukowców, która buduje wizerunek nauki, znamy specyfikę projektów naukowych i byliśmy naturalnym partnerem dla naukowców od „Nałogometru”.
Rezultaty współpracy:
17 tys. uczestników badania, udział w tworzeniu technologiiPrzeczytaj materiały prasowe:
W Nowy Rok bez papierosa? Psychologowie radzą, jak sobie pomóc w walce z nałogiem
Zmierzyć nałóg aplikacją. „Nałogometr” to pierwsza tego typu próba na świecie
Aktualizacja 01.08.2022 r.
Po czterech latach od pierwszej kampanii informacyjnej założyciele firmy PredictWatch – dr hab. Mateusz Gola i Maciej Skorko – wrócili do pro science z propozycją współpracy przy kolejnym etapie Ogólnopolskiego Badania Nałogów i nowej wersji aplikacji – Nałogometr 2.0.
W czerwcu 2022 roku postawiono przed nami cel: zaplanowanie i przeprowadzenie kampanii informacyjnej, która zapewni minimum 6 tys. instalacji aplikacji.
Aby osiągnąć taki efekt, zaczęliśmy od wypracowania narracji, która tłumaczyła rolę aplikacji w kontekście społecznym i nadała projektowi ramy krajowe. Następnie zainicjowaliśmy publikacje w opiniotwórczych i zasięgowych mediach, dzięki czemu przekaz dotarł do osób uzależnionych, ich bliskich, a także influencerów i organizacji, które na co dzień zajmują się tematyką uzależnień.
W efekcie naszych wspólnych działań na koniec lipca mogliśmy przedstawić 69 zainicjowanych przez nas publikacji, które dotarły do ponad 2,2 mln odbiorców. W trakcie kampanii Nałogometr 2.0 został pobrany ponad 14 tys. razy. Ponadto o projekcie dowiedziało się niemal 40 organizacji parasolowych i influencerów.