Elevator Pitch – zaprezentuj się w windzie
Elevator Pitch to bardzo krótka autoprezentacja, np. podczas jazdy windą – stąd nazwa. Wymyślili ją Amerykanie w Kalifornii, ale dobra „prezentacja windowa” ceniona jest na całym świecie. W USA mówią, że jeśli nie potrafisz zaprezentować się w ciągu kilkudziesięciu sekund (od 20 do 60), to nie znasz swojej specjalności i poruszasz się po omacku. Jeżeli zastanawiasz się, po co masz ćwiczyć arcykrótkie opowiadanie o swoim pomyśle badawczym lub kontynuacji naukowych badań, odpowiedź brzmi – po to, by zdobyć inwestora lub cennego partnera do zespołu badawczego.
Przyciągnij uwagę
Ludzie mają coraz mniej czasu, coraz bardziej się spieszą, a o ich uwagę rywalizuje coraz więcej komunikatów. Potencjalni sponsorzy są zajęci, stale bombardowani prośbami o kapitał. Trzeba mieć dużo szczęścia, by poświęcili nam czas na spotkanie. Dlatego, gdy przypadkiem (lub nie) znajdziesz się z kimś takim w jakimś miejscu, trzeba maksymalnie wykorzystać szansę. Musisz mieć przygotowany przekaz, który zwróci uwagę, pozostanie zapamiętany i wzbudzi w odbiorcy chęć dowiedzenia się więcej.
Co powinno zawierać Elevator Pitch?
- Główną ideę Twojego pomysłu.
- Opis produktu lub usługi.
- Rynek docelowy i jego wielkość.
- Odbiorców produktu czy usługi.
- Sposób, w jaki pomysł będzie zarabiać.
- Porównanie do pomysłów konkurencyjnych.
- Wyjaśnienie, dlaczego akurat Ty czy Twój zespół zrobicie to najlepiej. Dlaczego warto Wam powierzyć kapitał, czyli przewaga konkurencyjna nie tylko produktu, ale i ludzi.
Zespół jest ważny, bo inwestorzy często angażują swoje środki przede wszystkim w ludzi, a nie w ich pomysły. Pomysłodawcy mogą natomiast zapałem, wiarą w siebie i pomysłami zarażać potencjalnych udziałowców.
Przekonaj, że pomysł zarobi na siebie
Ważną rzeczą dla inwestora jest to, jak przedsięwzięcie będzie na siebie zarabiać. Dając kapitał, liczy na to, że po pewnym czasie będzie z tej inwestycji czerpać zyski. Idee są piękne, ale muszą być poparte profitami.
Istotne jest również określenie rynku docelowego oraz odbiorców. Bez tego nikt nawet nie zacznie z Wami rozmawiać. Jakbyście zareagowali na słowa: „Mam produkt/usługę, tylko nie wiem, komu może się to przydać, kto będzie z tego korzystał”. Zarówno rynek, jak i odbiorcy muszą być jasno sprecyzowani – wtedy inwestorzy odbierają nas jako osoby konkretne i świadome możliwości przedsięwzięcia. Pamiętajmy – bez klienta żaden pomysł nie odniesie sukcesu.
Pokaż możliwości projektu
Sprecyzowany cel pomysłu i dobry opis produktu czy usługi to to, od czego zaczynamy rozmowę. Mówimy o tym, co chcielibyśmy zrobić, jakie możliwości daje nasze rozwiązanie. O tym, co chcemy oferować, jakie to da korzyści naszym klientom, jak to wpłynie na ich życie.
Ważne jest podkreślanie tego, co nas odróżnia od konkurencji, jakie korzyści nasi klienci będą czerpać z naszej usługi czy produktu i jak on będzie zarabiać. Dzięki temu pokażemy się jako osoba rozsądnie patrząca na świat, wiedząca, czego chce i co oferuje.
Mów jasno i konkretnie
Elevator Pitch powinno mieć około 200 słów, być jasne i konkretne. Pomysł musi być zrozumiały dla każdego potencjalnego odbiorcy, dlatego ostrożnie z branżowym językiem.
Kilkadziesiąt sekund to bardzo mało. Gdy już przygotujesz Elevator Pitch, naucz się go na pamięć. Pozwoli to w każdym momencie – podczas przypadkowego spotkania, czy niespodziewanego telefonu – udzielić krótkich, rzeczowych i rzetelnych informacji na temat Twojego pomysłu.
Przygotuj się na dłuższą rozmowę
Być może potencjalny inwestor od razu wykaże zainteresowanie i poprosi, byś opowiedział o sobie nieco więcej. W takiej sytuacji opowiedz krótko:
- jakie studia i kursy skończyłeś,
- wspomnij w jednym zdaniu o najważniejszych pracodawcach,
- jaki masz życiowy cel,
- czym się interesujesz zawodowo i gdzie szukasz swojego miejsca na rozwój,
- jaka jest Twoja przewaga nad innymi kandydatami, co możesz zaoferować i wnieść do przedsiębiorstwa (ciężką pracę i zaangażowanie może zaoferować każdy – chodzi o coś, co cię wyróżni),
- czym się zajmujesz po pracy, jakie masz hobby.
Na koniec poproś o wizytówkę, abyś mógł zadzwonić i opowiedzieć więcej.
Czym nie jest Elevator Pitch?
To nie jest mowa sprzedażowa. Nie zużyj całego czasu na reklamowanie, jaka świetna jest Twoja usługa lub produkt. Skup się na tym, by opowiedzieć, jak ten biznes poprowadzisz z korzyścią dla wszystkich.
Podsumowując
Czym jest Elevator Pitch? To zwięzły, przećwiczony i zrozumiały dla laika opis Twojego pomysłu, którym zachęcisz do współpracy lub wsparcia.