Wystąpienie na festiwalu nauki – jak się za to zabrać?
Festiwal nauki to idealne miejsce, by promować wyniki swoich badań naukowych. Trzeba jednak zadbać o to, żebyś był rozumiany, jeśli chcesz porwać słuchaczy swoim wystąpieniem.
Na swoje badania poświęciłeś wiele czasu. Twoje naukowe odkrycie to kolejny krok w rozwoju dziedziny, którą się zajmujesz. Teraz chciałbyś o nim opowiedzieć słuchaczom w ramach festiwalu nauki. Co to konkretnie oznacza? To, że wystąpisz w sali, np. instytucji promującej naukę lub kulturę, a przed sobą będziesz miał siedzących słuchaczy. Kilkadziesiąt osób w różnym wieku i z różnym wykształceniem przyjdzie tu specjalnie dla Ciebie.
Wszyscy będą chcieli od Ciebie jednego – ciekawego i zrozumiałego przekazu. Dlatego przygotowując się do wykładu, postaw na jasność i precyzję. Popularyzowanie nauki jest dość trudne i czasochłonne, dlatego naukowcy za granicą korzystają z pomocy agencji PR wyspecjalizowanych w promowaniu nauki. W Polsce póki co naukowcy próbują samodzielnie promować swoje osiągnięcia.
Jeśli chcesz robić to skutecznie, pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:
- Zadbaj o dobry początek. Zacznij od tego, co w Twoim badaniu jest najciekawsze i najbardziej zaskakujące.
- Twoi słuchacze mogliby robić teraz coś zupełnie innego niż uczestniczenie w festiwalu nauki. Przekonaj ich, że Twoje odkrycie jest warte poświęcenia mu czasu.
- Ludzi często interesują najbardziej… oni sami, a nie korzyści dla świata. Opowiedz więc o korzyściach z Twoich badań w skali globalnej, ale zaraz potem dodaj, co będą z nich mieć pani i pan siedzący w pierwszym rzędzie.
- Zadbaj o obrazowe porównania. Nawiązuj do zjawisk popkultury albo sportu. Mówiąc o matematyce pokaż, w jaki sposób jej znajomość pozwoli wygrać w kasynie w Las Vegas lub zrzucić nadmierne kilogramy.
- Nie bądź zbyt poważny. Wpleć do prezentacji anegdotę, mniej lub bardziej znany cytat. Zawsze mile widziana jest też jakaś zabawna osobista historia.
Możesz również zyskać i utrzymać uwagę słuchaczy, jeśli będziesz stosował się do kilku prostych rad:
- Nie zakładaj, że Twoi słuchacze mają jakąkolwiek wiedzę o zagadnieniu i dziedzinie, którą przedstawiasz. Często nie wiedzą o tym dosłownie nic.
- Nie nadużywaj specjalistycznych terminów. To najczęstszy błąd. Młodzi naukowcy boją się, że mówiąc prostym, zrozumiałym językiem, nie wypadną dość kompetentnie – zwłaszcza przed starszymi kolegami.
- Nie wtrącaj niepotrzebnych słów, które odwracają uwagę od głównego tematu.
- Nie operuj długimi, wielokrotnie złożonymi zdaniami. Buduj zdania krótkie i proste.
- Nie używaj na początku wystąpienia akronimów. Za pierwszym razem powiedz „Centrum Badań Kosmicznych”, a dopiero potem „CBK”.
Najpierw napisz dynamiczną historię
Zanim staniesz na scenie, weź kartkę i wymyśl szkielet swojego wykładu. Pisz dynamiczną historię tak, aby Twoi słuchacze mieli wrażenie, że odkrywają coś razem z Tobą. Trzymaj się limitu czasu wystąpienia, jeśli narzuca go organizator festiwalu. Jeśli tego limitu nie ma, przygotuj wykład maksymalnie na godzinę, a potem zachęć słuchaczy do zadawania pytań.
Spójrz na kartkę. Czy wszystko, co się tu znalazło, jest potrzebne? Jeśli nie – wykreśl te elementy. Jeśli tak – rozbuduj poszczególne hasła. Gdy wszystko jest już gotowe, odłóż tekst i przeczytaj go na drugi dzień. Po poprawkach pokaż treść wystąpienia komuś, kto jest Ci życzliwy, ale i konstruktywnie krytyczny.
Pamiętaj o konkurencji
Mówiąc o swoim osiągnięciu zadbaj o argumenty. Krótko i przystępnie wyjaśnij, dlaczego masz absolutną pewność, że Twoje odkrycie to przełom w medycynie lub fizyce. Dobrze by było, gdybyś miał wiedzę na temat osiągnięć konkurencji w Twojej dziedzinie – jeśli padnie o to pytanie, będziesz miał się do czego odnieść. Zabierz ze sobą nieduży rekwizyt – może to być poduszka, pilot do telewizora czy dziecięca zabawka – i obrazowo odnieś ów prosty przedmiot do swoich skomplikowanych badań.
Mów tak, by każdy cię rozumiał
Jeśli nie wiesz, czy tekst wykładu, który przygotowałeś, jest zrozumiały, skorzystaj ze specjalnego programu. W latach 50. amerykański wydawca Robert Gunning wymyślił wskaźnik mglistości języka FOG (od angielskiego słowa „mgła”). Ocenia on trudność tekstu i wylicza, jakie wykształcenie musi mieć czytelnik, żeby ten tekst swobodnie zrozumieć.
Językoznawcy z Pracowni Prostej Polszczyzny Uniwersytetu Wrocławskiego wspólnie z inżynierami lingwistycznymi z Politechniki Wrocławskiej dostosowali wzór FOG do języka polskiego. Stworzyli program komputerowy, który powie nam, jakim językiem piszemy swoje teksty – płatwo zrozumiałym czy specjalistycznym. By się o tym przekonać, wystarczy wkleić tekst w odpowiednim formularzu na stronie internetowej Logios.pl. Następnie program, wykorzystując indeks FOG-PL, wyliczy trudność tekstu. Wartości w przedziale 9–10 punktów oznaczają, że tekst z łatwością zrozumieją osoby już z wykształceniem gimnazjalnym, a wartości powyżej 22 wskazują, że wypowiedź nie sprawi kłopotu dopiero osobom posiadającym doktorat. Należy dążyć do jak najniższych wartości.
Pamiętaj, że słuchacze mogą być laikami
Atif Kukaswadia, doktorant w dziedzinie zdrowia społecznego i epidemiologii, podkreśla, że aby ciekawie mówić o nauce, trzeba przedstawić szerszy kontekst badań. – Mówienie o nich w akademicki sposób sprawdza się, gdy mówisz do publiczności, która zna tło wydarzeń. Jeśli mówisz do ludzi, którzy nie są naukowcami, musisz się cofnąć i opowiedzieć historię badania, wytłumaczyć, dlaczego jest ono ważne, a dopiero potem zagłębiać się w szczegóły – radził na jednej z konferencji naukowych Kukaswadia.
Matt Shipman z Uniwersytetu Stanu Karolina Północna wspomina, jak pewien naukowiec powiedział podczas wywiadu, że z pewnością większość ludzi wie, czym się zajmuje inżynieria tkankowa. – W rzeczywistości – mówi Shipman, który na co dzień pracuje jako rzecznik prasowy uniwersytetu – wcale tak nie jest. I radzi, byś jednak wytłumaczył słuchaczom, czym tak naprawdę zajmuje się Twoja dziedzina badań i Twoje własne odkrycie.
Zadbaj o dobre zakończenie
Tak samo jak ważne jest dobre wejście, tak samo istotne jest odpowiednie zakończenie. Gdy będziesz już kończył mówić o wynikach swoich badań, to opowiedz o tym, jakie drzwi one otwierają. Wcześniej mówiłeś o tym, jakie korzyści już teraz niosą one dla ludzi. W ostatnich zdaniach spróbuj nakreślić wizję przyszłości tak, by Twoi słuchacze wyszli podbudowani i z nadzieją czekali na Twoje kolejne odkrycia.