Naukowcu, zabierz głos w mediach
Miejsce na Twoje naukowe komentarze jest nie tylko w rubrykach naukowych czy audycjach poświęconych nauce. Dziennikarze potrzebują i poszukują naukowców, którzy chcieliby i potrafiliby odnieść się do omawianych w mediach problemów i wydarzeń. Nie tylko z obszaru nauk społecznych i humanistycznych, ale praktycznie ze wszystkich dziedzin. Ekologia, ewolucjonizm, paleontologia, medycyna pracy – poszczególne dziedziny nauki potrzebują promocji i mają swoich popularyzatorów, w tym dziennikarzy, którzy nie tylko piszą o związanych z nimi zagadnieniach, ale też sami są wykształceni w tych obszarach. Co więcej, publikują nie tylko w mediach o profilu naukowym, ale także ogólnotematycznym – dziennikach, tygodnikach i miesięcznikach.
Warto też nawiązać współpracę z organizacjami, które zrzeszają dziennikarzy o profilu naukowym. Niemcy mają WPK – Die Wissenschaftsjournalisten, Norwegowie Norwegian Science Journalists Association, a my Polskie Stowarzyszenie Dziennikarzy Naukowych Naukowi.pl.
Znajdź okazje do zabrania głosu
Tak jak każda branża ma swój kalendarz, który pozwala przewidzieć czy to sezonowość w sprzedaży, czy to cykliczne wydarzenia, tak i nauka ma swoje stałe momenty w roku. Okazją do zabrania głosu w roli eksperta mogą być święta krajowe i międzynarodowe (tu mieszczą się też wszystkie „dni” dedykowane konkretnym zagadnieniom, np. Dzień Darwina, Dzień Chemika czy Dzień Matematyki), jak i rocznice powiązane z wielkimi odkryciami i naukowcami. Znajdź więc okazje do tego, aby zabrać głos w dyskusji publicznej i nagłośnić problem, który badasz.
Przygotuj zdjęcie
Jeśli nie masz zdjęcia portretowego, które prezentuje Cię w sposób profesjonalny (zdjęcia paszportowe czy z wakacji – zabronione), najpierw je zrób. Inaczej istnieje duże prawdopodobieństwo, że redakcja wykorzysta zdjęcie znalezione w sieci (które może być np. bardzo nieaktualne lub możesz nie życzyć sobie, aby zostało wykorzystane w mediach).
Przemyśl podpis
Dopilnuj też tego, aby przy Twoim nazwisku pojawiła się afiliacja, czyli nazwa instytucji naukowej, którą reprezentujesz. Nie dąż do tego, aby podpisać się z funkcji czy stanowiska, za to podkreśl dziedzinę, którą reprezentujesz. Jeśli chcesz być rozpoznawalny jako ekspert, pozwól ludziom kojarzyć Cię z konkretnym tematem czy problematyką badawczą.
I pamiętaj – zawsze proś o autoryzację wypowiedzi, bo dziennikarze nie mają takiego obowiązku.