COVID-19: Nauka mówi, czyli jak zwiększyliśmy udział naukowców w debacie publicznej (studium przypadku)
Wybuch pandemii spowodował, że zaplanowane od miesięcy projekty zostały odwołane. Firma straciła przychody i przeszła na tryb finansowania z oszczędności. Dziennikarze potrzebowali nas jak nigdy wcześniej, a my mogliśmy skupić się na pozycjonowaniu naukowców w mediach. Decyzja o podjęciu inicjatywy, w ramach której wesprzemy naszych interesariuszy w tym, co umiemy najlepiej, była dla nas naturalna.
Dziennikarze potrzebowali komentatorów, którzy mogliby ocenić bieżącą sytuację z różnych perspektyw 24h na dobę. Z kolei eksperci z różnych ośrodków naukowych byli otwarci na dzielenie się wiedzą, jednak często nie mieli doświadczenia w wystąpieniach publicznych oraz kontaktów do dziennikarzy. W okolicznościach pandemicznych debata publiczna potrzebowała wyważonego głosu nauki i merytorycznych rozmówców, których mogliśmy zapewnić.
Uznaliśmy, że opinia publiczna ma większe zapotrzebowanie na rzetelny głos nauki a cyfryzacja kontaktów w mediach daje szansę na dzielenie się wiedzą wszędzie i o każdej porze.
Naukowców poinformowaliśmy o tym, że:
- w czasie pandemii działamy pro bono – każdemu naukowcowi, który ma wiedzę na temat różnych aspektów COVID-19, umożliwiamy zabranie głosu w mediach.
Dziennikarzy poinformowaliśmy, że:
- działamy pro bono jako biuro prasowe nauki i innowacji – do tematów wokół COVID-19 szybko znajdujemy rozmówców zarówno w Polsce, jak i za granicą.
W ramach naszego przedsięwzięcia:
- przygotowaliśmy i wypromowaliśmy 2 osobne posty z zaproszeniem do współpracy dla naukowców i dziennikarzy,
- uruchomiliśmy relacje z organizacjami parasolowymi docierającymi do naukowców, aby udostępniały nasze wpisy,
- przeprowadziliśmy spersonalizowany mailing do ponad setki zaprzyjaźnionych dziennikarzy z informacją o nowych możliwościach dotarcia do naukowców,
- założyliśmy na Facebooku grupę szybkiego kontaktu dla naukowców, którzy się zgłosili,
- przygotowaliśmy tutorial dla naukowców – jak się przygotować do wywiadu online dla TV,
- wysyłaliśmy regularne newslettery dla dziennikarzy z propozycjami komentarzy i zagadnień od naukowców,
- działaliśmy real-time – zgłaszaliśmy ekspertów do radia i TV za bieżącymi wydarzeniami jeszcze tego samego dnia,
- o publikacjach informowaliśmy na naszym fanpejdżu z adnotacją – „COVID-19: Nauka mówi”.
Postawiliśmy na dostępność 24h/7. Jeśli w naszym zasięgu nie było naukowca, którego potrzebował dziennikarz, uruchamialiśmy kontakty w instytutach i na uczelniach. Plan był prosty – nie czekamy na pytania dziennikarzy oraz zgłoszenia ekspertów, ale inicjujemy współpracę. Wspieraliśmy naukowców w nagłośnieniu ich własnych projektów oraz włączaliśmy ich w komentowanie inicjatyw naszych klientów i partnerów.
W rezultacie:
- Uzyskaliśmy poparcie dla inicjatywy w kanałach społecznościowych m.in. od Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, Fundacji Marsz dla Nauki, Biura Promocji Nauki PolSCA PAN w Brukseli, Polonium Foundation, Polskiej Sieci Kobiet Nauki, Boost Biotech Polska.
- Nasze 2 posty wzywające naukowców do aktywności we współpracy z dziennikarzami, a dziennikarzy do korzystania z głosu naukowców dotarły do ponad 25 tys. odbiorców, wywołały ponad 2 tys. aktywności, ponad 70 udostępnień.
- Zapewniliśmy ponad 20 naukowcom m.in z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza i Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Glasgow czy London School of Economics możliwość zabrania głosu w mediach.
- Umocniliśmy wizerunek firmy na rynku szkolnictwa wyższego i nauki jako zaangażowanej i odpowiedzialnej społecznie.
- Utrzymaliśmy wysoki poziom zaangażowania pracowników w okresie zdalnej pracy w poczuciu wspólnej misji.
O naszej akcji możesz przeczytać w mediach branżowych: