COVID-19: Science PR na rzecz naukowców i dziennikarzy
Agencja Science PR chce zwiększać widoczność naukowców w dyskusji publicznej na temat pandemii koronawirusa i pomagać dziennikarzom w szybkim docieraniu do ekspertów. W połowie marca agencja opublikowała apel do naukowców z całej Polski, aby zabierali głos w mediach. Dziś zwraca się do dziennikarzy. – Wszystko po to, aby zwiększyć udział nauki i rzetelnej wiedzy w debacie publicznej – przekonuje dyrektor zarządzająca Science PR.
„Dziennikarze, skorzystajcie z głosu naukowców! Szybko i skutecznie znajdujemy rozmówców do tematów dotyczących pandemii. To nasza misja” – tak brzmi opublikowany dziś post, w którym Science PR zwraca się do dziennikarzy jako biuro prasowe polskiej nauki i innowacji.
Natalia Osica, założycielka i dyrektor zarządzająca Science PR, wyjaśnia, że jest to sposób, w który jej zespół angażuje się społecznie w działania wokół pandemii.
– Oferujemy to, co potrafimy robić najlepiej. Dlatego wyszliśmy do indywidualnych naukowców z propozycją propagowania głosu nauki. Na nasz apel o zabranie głosu w debacie publicznej odpowiedziało już ponad 20 naukowców z polskich ośrodków naukowych, w tym z Uniwersytetu Warszawskiego, Uniwersytetu Adama Mickiewicza i Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, Uniwersytetu Łódzkiego, Uniwersytetu Glasgow czy London School of Economics. To przedstawiciele wielu dziedzin nauki: socjologii, filozofii, etyki, a nawet historii i zoologii. W sumie mamy już bazę kilkudziesięciu naukowców, którzy są gotowi zabrać głos. Wśród nich są także przedstawiciele instytucji, dla których pracujemy, w tym Akademii Leona Koźmińskiego – mówi Natalia Osica.
Post zachęcający do zabierania głosu przez naukowców udostępniły dziesiątki osób prywatnych i stowarzyszeń skupiających środowisko naukowe, w tym: Polska Sieć Kobiet Nauki, Fundacja Polonium, Fundacja Marsz dla Nauki, Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk, Biuro Promocji Nauki PolSCA w Brukseli czy Boost Biotech Polska.
– Obecnie intensywnie współpracujemy z dziennikarzami, dobierając im rozmówców do poszczególnych zagadnień związanych z pandemią. Jesteśmy gotowi, aby zaproponować redakcjom rozmówców na praktycznie każdy temat związany z COVID-19. W gronie współpracujących z nami naukowców są także osoby, które komentują sytuację epidemiczną z innych krajów. Dziś, dzięki nowym technologiom, można zabrać głos w mediach krajowych z każdego miejsca na świecie. Wcześniej w mediach centralnych, ze względu na konieczność bycia w studiu, występowali głównie mieszkańcy Mazowsza – komentuje Natalia Osica, która promowaniem naukowców zajmuje się już ponad 10 lat.
Science PR to pierwsza w Polsce agencja PR dla naukowców, instytucji i firm, które rozwijają prace badawczo-rozwojowe. Firmę w 2016 roku założyła Natalia Osica – w latach 2009-2012 rzeczniczka prasowa SWPS. Specjalizuje się w budowaniu widoczności naukowców i innowatorów, zwiększa udział sektora wiedzy w debacie publicznej. W gronie klientów Science PR są m.in. Akademia Leona Koźmińskiego, Wydział „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, Instytut Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy, Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, NapiFeryn BioTech czy Black Pearls VC.
Osica jest absolwentką Instytutu Nauk Społecznych UW. W 2011 roku jako pierwszy rzecznik polskiej instytucji naukowej otrzymała tytuł Popularyzatora Nauki od redakcji Nauka w Polsce PAP. W latach 2012-2014 pełniła funkcję sekretarza, a potem prezes Polskiego Stowarzyszenia Dziennikarzy Naukowych „Naukowi.pl”. W 2017 roku ukazała się książka „Sztuka promocji nauki. Praktyczny poradnik dla naukowców” (OPI-PIB, 2017), którą napisała wspólnie z Wiktorem Niedzickim.
Więcej na: www.sciencepr.pl oraz profilu Facebook.