Czy promocje w polskich sklepach są skuteczne? Nowe dane mówią, że nie do końca
Koniec z drukowanymi gazetkami i wielosztukami? Tradycyjne promocje odchodzą do lamusa. Żeby zarabiać i przyciągać klientów, polscy detaliści muszą stawiać na optymalizację swoich kampanii za pomocą rozwiązań analitycznych. Z najnowszego raportu pt. „Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce” wynika, że wiele firm wciąż nie korzysta z dobrodziejstw cyfryzacji, przez co osiąga zyski niższe nawet o 18 proc. oraz o 21 proc. mniejszą rentowność.
Według najnowszego raportu aż 91 proc. specjalistów w branży detalicznej jest przekonanych, że inwestowanie w takie rozwiązania jak analityka predykcyjna, kalendarz promocji, automatyczne określenie poziomów cenowych i bieżący monitoring będzie miało znaczący wpływ na przychody firmy. Eksperci z SAS Polska i Movens Capital przeprowadzili badanie wśród przedstawicieli 30 największych sieci handlowych w Polsce. Okazuje się, że co trzecia firma organizuje promocje bez narzędzi cyfrowych.
To jeden z wniosków płynący z raportu „Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce”, który pokazuje obecne podejście do zarządzania promocjami w naszym kraju oraz wyzwania, które stoją przed firmami w obliczu globalnego rozwoju modelu e-commerce.
Polski handel (nie)analogowy
– Dowiedzieliśmy się, że 60 proc. firm optymalizuje swoje kampanie za pomocą dedykowanych technologii, a co trzecia organizacja uważa, że korzyści z tych działań są wyższe niż koszty. Według naszych szacunków wdrożenie systemów optymalizacji i zarządzania danymi pozwoli firmom uniknąć od 40 do 60 proc. strat ponoszonych w wyniku nieefektywnych promocji – mówi Maciej Kraus, partner w Movens Capital.
Ekspert dodaje, że wydatki na promocję w polskich firmach to nawet 20-30 proc. przychodów ze sprzedaży. Wyzwaniami nie są tylko stale rosnąca konkurencja i konsumenci, którzy są coraz bardziej świadomi działań marek. – Blisko połowa pieniędzy na promocje jest marnowana, ponieważ firmom brakuje spójnej strategii w obszarze zarządzania kampaniami. Niewiele z tych akcji przynosi założone efekty, a to generuje straty – mówi Maciej Kraus.
Respondenci badania w większości przyznają, że promocje w ich firmach nie są dobrze przemyślane. Mówią, że sporo zbędnej pracy można uniknąć dzięki automatyzacji. Jak wynika z badań, w ponad połowie firm w kampanie zazwyczaj jest zaangażowanych od 5 do 20 osób. Z kolei do najbardziej czasochłonnych zadań należą dobór produktów do promocji, przygotowanie harmonogramu działań oraz określenie optymalnych cen. – Systemy analityczne pozwalają przekształcić manualne procedury w sprawnie funkcjonujący organizm, a szczegółowa analiza wyników poprzednich akcji promocyjnych pozwala lepiej przygotować strategie cenowe, spersonalizować przekaz i zoptymalizować koszty – wyjaśnia Maciej Ostrowski, senior client partner w SAS Polska.
Raport dowodzi, że polscy detaliści wciąż podchodzą z rezerwą do wdrażania innowacyjnych rozwiązań w promocji produktów. – Na pytanie o konkretne narzędzia do zarządzania procesami promocyjnymi, które menedżerowie chcieliby stosować, 46 proc. respondentów odpowiada „na razie myślimy”. Jednocześnie wątpią, czy podobne technologie przyniosą firmie wymierne korzyści – zaznacza Maciej Ostrowski.
Technologie zbudują zaufanie do marki
Wykorzystanie sztucznej inteligencji, narzędzi modelowania cen i zachowań konsumentów przez sieci handlowe na polskim rynku jest tylko kwestią czasu. W wyścigu o klienta i zwiększanie przychodów zwyciężą ci, którzy wdrożą te rozwiązania jako pierwsi.
Jak wskazuje Maciej Kraus, to przyniesie także wzrost konkurencyjności polskich firm i zapewni powodzenie na rynkach lokalnych. – Największy popyt wśród menedżerów jest obserwowany w przypadku rozwiązań służących do prognozowania, precyzyjnego określenia budżetu i opracowania scenariuszy przebiegu kampanii. Przy wdrażaniu optymalizacji promocji często dochodzi jednak do błędów, które bezpośrednio wpływają na skuteczność kampanii. Spośród najczęstszych autorzy wyodrębniają nieodpowiedni moment rozpoczęcia akcji, zły dobór czasu trwania promocji, brak personalizacji przekazu oraz błędne wskaźniki efektywności.
Maciej Ostrowski dodaje, że kluczem do poprawy efektywności i lepszego podejmowania decyzji rynkowych jest możliwość pozyskiwania i analizy danych. – Konsumenci są teraz „cyfrowi”, a sieć przypomina wielką galerię handlową. Dotarcie do nowych klientów nie jest więc trudne. Dzięki przewadze w zakresie premii cenowych, zdobytej dzięki narzędziom optymalizacyjnym, sieci zyskują lojalność klientów oraz budują korzystny wizerunek bez konieczności dodatkowych obniżek – mówi ekspert SAS.
Raport „Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce”
Które trendy w zarządzaniu promocjami będą dominować w najbliższych latach? Jak dostępne na rynku rozwiązania przekładają się na wyniki firm? Jakie są mity wokół cyfryzacji w branży retail? Informacje na ten temat prezentuje raport „Optymalizacja i zarządzanie promocją w branży handlowej w Polsce”, który zawiera również praktyczne wskazówki dotyczące konkretnych dylematów zgłoszonych przez respondentów. Opracowanie jest dostępne na stronie: https://www.sas.com/pl_pl/offers/2020/optymalizacja-i-zarzadzanie-promocja-w-branzy-handlowej-w-polsce.html
Powyższy komunikat prasowy jest przykładem realizacji działań PR dla firmy R&D.