Uczniowie tworzą systemy mikroprocesorowe. Ruszył nabór na trzecią edycję konkursu STEM PW
Ruszył ogólnopolski konkurs skierowany do licealistów i uczniów techników. Do wygrania indeksy na wybrane kierunki Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Podczas naukowych zmagań pasjonaci elektroniki będą rozwiązywać testy i zadania, a także programować i konstruować prawdziwe układy elektroniczne w laboratoriach. To efekt unikatowego partnerstwa uczniów – nauczycieli oraz wykładowców akademickich. Zgłoszenia do 30 listopada.
Już po raz trzeci Wydział Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej wspólnie z XXVII Liceum Ogólnokształcącym im. Tadeusza Czackiego w Warszawie i Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie organizuje ogólnopolski konkurs dla uczniów, którzy chcą przeżyć przygodę z elektroniką. W poprzednich edycjach udział wzięło 2078 uczniów z blisko 100 szkół z całej Polski. Zgłoszenia należy wysyłać na adres m.biszczuk@wp.pl.
Małgorzata Biszczuk, nauczycielka informatyki z XXVII LO im. Tadeusza Czackiego i pomysłodawczyni projektu tak mówi o konkursie:
– To jedyne znane mi dostępne naukowe zmagania dla uczniów szkół średnich w kraju, które przebiegają w specjalistycznych laboratoriach uczelni technicznej. Co więcej, zmagania, które mają realny wpływ na przyszłość utalentowanej młodzieży. Najlepsi nie tylko dostają indeksy Politechniki Warszawskiej, ale także mają możliwość zaistnienia – zaznacza Biszczuk
Takim przykładem jest zespół RaByte złożony z uczestników jednej z poprzednich edycji konkursu. Uczniowie zrealizowali młodzieńcze marzenia i w marcu 2020 r. zaprezentowali się na arenie w Stambule z zaprojektowanym i zbudowanym od podstaw robotem.
– W toku burzliwych dyskusji i inspirujących zajęć podczas naszego konkursu narodziły się nowe koła zainteresowań czy szkolne laboratoria, które funkcjonują do dziś – uzupełnia Biszczuk.
Trzyetapowe zmagania młodych pasjonatów elektroniki
Konkurs STEM PW składa się z trzech etapów. Pierwszy odbywa się w grudniu w szkołach i polega na rozwiązywaniu zadań testowych. Na podstawie otrzymanych wyników wyłaniani są uczniowie, którzy zostają zakwalifikowani do dalszych międzyszkolnych zmagań. Drugi etap konkursu odbywa się w styczniu na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej i w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Z kolei trzeci etap to zadanie praktyczne, które wymaga zaprogramowania systemu mikroprocesorowego.
– Uczestnicy zakwalifikowani do trzeciego etapu, po odbyciu całodniowych warsztatów na Politechnice Warszawskiej prowadzonych przez naszych doktorantów i pracowników, otrzymują prawdziwie inżynierskie zadanie – zaprojektowania, zbudowania, zaprogramowania i uruchomienia systemu mikroprocesorowego. A to jest wyzwanie, z którym nie zawsze potrafią zmierzyć się nasi studenci. To najlepszy dowód na wysoki poziom konkursu. W grupie finalistów rodzą się przyjaźnie, które owocują dalszymi sukcesami – edukacyjnymi, naukowymi i technologicznymi – mówi dr Sławomir Szostak, koordynator konkursu STEM PW z Instytutu Mikroelektroniki i Optoelektroniki Politechniki Warszawskiej.
Zmaganiom uczniów towarzyszy przygotowany przez akademików program skierowany bezpośrednio dla nauczycieli.
– W czasie, gdy młodzież zmaga się z pracą w laboratoriach nauczyciele mają możliwość wzięcia udziału w przygotowanych specjalnie dla nich warsztatach i wykładach, aby podnosić swoje kwalifikacje i poszerzać wiedzę z zakresu nowych technologii – uzupełnia Małgorzata Biszczuk.
– Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie, publiczna placówka doskonalenia nauczycieli prowadzona przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, przykłada olbrzymią wagę do kształcenia informatycznego nauczycieli i uczniów. W obecnym czasie, w którym dominacja wszelkich technologii w życiu każdego człowieka stała się codziennością, jest bardzo ważne, aby uczniowie stawali się jej twórcami, a nie biernymi odbiorcami. Dlatego konkurs STEM jest tak ważny. Umożliwia on uczniom rozbudowanie ich dotychczasowej wiedzy i umiejętności informatycznych oraz rozwija kreatywność, uczy samokształcenia zgodnie z ideą uczenia się przez całe życie – podkreśla dr Jan A. Wierzbicki, dyrektor Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie.
Partnerami tegorocznej edycji konkursu STEM PW są: Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Stowarzyszenie Elektryków Polskich, Perspektywy, Radio Naukowe, firma pro science, a działania wspiera Wiktor Niedzicki. Więcej informacji o konkursie: https://stem.pw.edu.pl/.
Powyższy komunikat prasowy jest przykładem realizacji działań PR dla uczelni.